קורס רישום וציור | ציור בצבעי שמן | ציורי שמן על קנבס
i3 i2

ציור בצבעי שמן

ציור בצבעי שמן :

ציור בצבעי שמן הינו סגנון ציור קלאסי אשר ראשיתו בתקופת הרנסנס. ציור בצבעי שמן דורש טכניקה מיומנות וידע באשר לסגנון הציור אופי והתנהגות צבעי השמן והתוצאות המתקבלות. לימודי ציור יעניקו לכם את הטכניקה, את הידע והניסיון הדרושים לציור בצבעי שמן.

 

לימודי ציור וההיסטוריה של צבעי השמן:

במהלך לימודי ציור נלמד את ההיסטוריה של צבע השמן ואת ראשית השימוש בו כמו גם את התפתחות הציור בצבעי שמן לאורך ההיסטוריה. נלמד על התפתחות צבעי השמן מלקה בסיסית אשר שימשה כשכבה מגינה ללוחות עץ באירופה העתיקה לאמצעי אומנותי מרהיב האומר כל כולו יופי. נלמד את סוגי הגוונים של צבעי השמן ואת מקורותיהם באיטליה העתיקה כמו גם את שמות המחוזות האיטלקיים מהם מגיע כל גוון וגוון. נלמד על מרכיביו הכימיים של הצבע ואף נטעם מעט מסוד הערבוב העצמי המקורי של צבעי השמן.

 

אופיים המיוחד והייחודי של צבעי השמן:

לימודי ציור יערכו בפניכם הכרה עמוקה עם האופי המיוחד של צבעי השמן, עם טבעם השקוף במקורו ועם אפשרותם להתדלדל בעזרת תוספת שמן או תוספת טרפנטין.

 

טכניקת השכבות והשקיפות המקובלת בציור עם צבעי שמן:

לימודי ציור יעניקו לכם את טכניקת השכבות המיוחדת בה נעשה שימוש בציור עם צבעי שמן, כיצד תחילה מכסים את בלוק הציור או הבד בשכבות אטומות ועליהן מוסיפים שכבות צבע שקופות אשר למעשה מהוות את הציור עצמו.

 

קורס ציור במכללת ביטוי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אטימותו של הצבע הלבן:

במהלך לימודי ציור נלמד כיצד להשיג את אטימותו של צבע השמן באמצעות ערבוב בצבע לבן על גבי פלטת צבעים והעברתו משם באמצעות משיחות מכחול אל בד הציור.

 

טכניקת הציור היבש והציור הרטוב:

במהלך לימודי ציור נלמד את טכניקת הייבוש של הציור היבש שכבות על גבי שכבות באופן של שימוש בשקיפות וכמו כן נלמד את טכניקת הציור הרטוב.

 

ציוד לציור בצבעי שמן:

לימודי ציור אף יעניקו לכם ידע נרחב באשר לציוד הדרוש לציור בצבעי שמן, נלמד לזהות בין סוגי מכחולים ולבחור לנו את הטובים ביותר לציור בצבעי שמן על פי איכות הסיב שלהם, רמת הצפיפות שלהם, כושר הספיגה שלהם וגודלם.

 

בדי הקנווס:

כמו המכחולים כך גם בדי הציור יעברו סקירה במהלך לימודי ציור, על היסטורית השימוש בהם ואופי השימוש בהם לאורך שנות האומנות והציור בצבעי שמן, מבדי המפרש המקוריים, דרך בדי הקנווס אשר נמתחו עצמאית בידי האמנים ועד לבדי הפשתן והכותנה הפופולאריים היום.

 

סגנון ציור מעודן וקלאסי:

ציור בצבעי שמן הינו ציור מעודן ומסוגנן אשר טובי אמני העולם וההיסטוריה עשו בו שימוש. ציור מסוג זה אינו יצירה מן הסוג החופשי המתפרץ כי אם אומנות מתוכננת ומדויקת לפרטי פרטיה, הדורשת טכניקה, מיומנות וניסיון, הכרה עמוקה של תכונות צבעי השמן ואופיים הייחודי.

ציירים ישראלים שחייבים להכיר

מאז ומתמיד היה במדינה מקום של כבוד לאומנות, ועם השנים התפתחו בקרבנו לא מעט ציירים ישראלים מוכשרים וידועים שתרמו בנאמנות לתחום. במאמר זה נכיר חלק מהם, נעבור על מגוון עבודות חשובות ונקבל טעימה מהווי אומני הציור הישראליים.

מיכה אולמן

נתחיל עם מיכה אולמן שנוהג להטמיע בעבודותיו נופח של היסטוריה לצד זיכרון, משחק של טבע ואדם, להתחבט בין יש לאין. מיכה אולמן ידוע במייצבים שלו, בהסתכלות הייחודית לו על עובדות קיימות כגון עץ שתול או חופן אדמה ומכאן נובע הכוח והעניין הרב שמושכות עבודותיו. פסליו פזורים בכול רחבי הארץ, אך גם מחוץ לגבולותיה, כך שגם ביפן ובצרפת, כאשר אחת היצירות היותר מזוהות עמו הינה הספרייה הריקה במרכז פולין שמהווה הד חי לשריפת הספרים בתקופת השואה.

ראובן רובין

ראובן רובין הנו אחד מגדולי הציירים הישראלים, התפרסם עוד בתקופת המנדט הבריטי בראשית המדינה. יצירותיו משקפות את רוחניות המדינה ומציגים אותה ברוך ובחן כאשר נופי א"י, הגליל, ירושלים ועצי הזית מהווים מוטיב מרכזי ביצירותיו. בין שלל יצירותיו המפורסמות ניתן למצוא את "מבקשי אלוהים", "הרוקדים במירון", "פירות ראשונים", קיבוץ הגלויות", "בדרך לגליל", "הרקדן האגתי" ועוד רבים אחרים.

יחזקאל שטרייכמן

יחזקאל שטרייכמן משתייך לזרם ההפשטה שבציוריים הישראלים ועומד בראש קבוצת "אופקים חדשים". בשנת 1990 זכה בפרס ישראל לציור. כיום ניתן לראות מגוון עבודות שלו בתערוכות שונות ברחבי הארץ ובעת לימודי ציור מקצועיים לא פעם מוזכרים עבודות חשובות שלו.

פנחס כהן גן

פנחס כהן גן קיבל כמה פרסים חשובים. עוד בשנות השבעים יצא עם טכניקות חדישות כגון תחריטים, כאשר לאורך השנים נודע בשל אופיו האוונגרדי לצד יצירות פוליטיות כאשר התערוכה "ציור שטח, ציור חלל, ציור תהום", (1981), משחקים בין יש לאין וצורות מורכבות.

אריה ארוך

אריה ארוך היה גם צייר וגם דיפלומט ישראלי. ציוריו שילבו אמנות מופשטת עם נגיעות של פופ ארט לצד שילוב של תכנים ביוגרפים, כאשר מידי פעם גם נוספו נגיעות מהמסורת היהודית כאשר הקווים הכלליים מציגים רישום חופשי ומהווים השפעה גדולה עבור אמנים נוספים. כמו כן ליצירותיו מיוחסות חלק מהותי ביצירת התפיסה הישראלית האומנותית החדשה.

דודו גבע

דודו גבע היה צייר ידוע בזא'נר ההומוריסטי קומי, ואף היה חלק מפעילי קומיקס מחתרתי אלטרנטיבי. ציוריו בעיקר עשו שימוש בעיפרון פסטל ואקריליק והסגנונות נעו בין רישומי קו ועד התמקדות בדימוי וצבע כאשר נגיעות אמנות מהמזרח מלהטות בין יצירה ליצירה.

מיכל נאמן

יש לציין שיש עוד לא מעט ציירים ישראלים ידועים וחשובים, כאשר כל אחד תרם את תרומתו הצנועה עבור פיתוח התחום, כך למשל מיכל נאמן ציירת ישראלית שעוסקת במגבלות ובהעלאת שאלות מהותיות, כאשר טכניקת הקולאז' מהווה עבורה כלי עזר חשוב.

ציירים מפורסמים

בעולם יש לא מעט ציירים מפורסמים שכל אחד תרם את חלקו על מנת לפאר את קטגוריית האומנות. בין הציורים הידועים נמנים סזאן, דאלי, גוגן, פיקסו, ון גוך, מונה רנואר, שגאל ועוד רבים וטובים אחרים. במאמר זה נעבור על חלקם, נכיר אותם ואת היצירות המזוהות עימם מעט יותר טוב.

ון גוך

ון גוך, (1853-1890), בין גדולי הציירים בכול הזמנים, משויך לזרם הפוסט אימפרסיוניסטי כאשר ישנה הבחנה בולטת בין הציורים בהם קדרות שולטת לבין ציורים אופטימיים ועתירי אור. ידוע בשל חוסר הצלחתו בימיו ולתהילה הגדולה אותה לא זכה לחוות. מבין ציוריו היותר מפורסמים נמנים ציורי "החמניות", "הכרם האדום", "מרפסת בית קפה בלילה" ועוד רבים אחרים.

פול סזאן

פול סזאן, (1839-1906) היה צייר צרפתי שהשפיע על אמנות המאה ה20. הוא זה שעומד מאחורי השאלה "האמנות כמציאות אוטונומית לעצמה המתדיינת עם הנראה, אך אינה מעתיקה אותו בהכרח" ויש הרואים בו את גדול האמנים המודרניסטים ובאופן כללי את אחד מגדולי האמנים מאז מעולם. בין עבודותיו הידועות נמנית סדרת הציורים של ההר סן ויקטואר.

מארק שאגאל

מארק שאגאל, (1887-1985), היה מחשובי הציירים הסוריאליסטים ולגדול הציירים היהודים בכול הזמנים. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה שאגאל התכנס והציג את סבל היהודים. יצירתו המפורסמת ביותר הינה "חלונות שאגאל בבית הכנסת" שנמצאים עד היום בבית החולים הדסה, (הציור מתאר את 12 השבטים) ועוד יצירה מפורסמת הינה שטיח קיר המתאר את אירועי תולדות ישראל והוא מוצג בטרקלין בבית הכנסת.

פרנסיסקו דה גויה

פרנסיסקו דה גויה, (1746-1826), צייר וחרט ספרדי, לציוריו הייתה השפעה גדולה על מספר תנועות חדשות בתחום הציור ועל לימודי אמנות. סדרת ציורי השמן "הציורים השחורים "נוצרו כציורי קיר על ביתו והם מבטאים את הכאוס החברתי פוליטי שהוביל לחרדות ואכן ניתן לראות שכלל הציורים בעלי אופי אלים ואף חרדתי.

גוגן

גוגן, (1848-1903), מבולטי הציירים הפוסט אימפרסיוניסטים. העדיף לתת במה לדמיון ובשנות ה80 חיפש אחר משמעות מוסרית דתית ועל כן יצר סדרת ציורים בעלת אופי דתי שמשלבים רובד רומנטי. בין יצירותיו היותר ידועות נמצא את "יעקב נאבק על המלאך"- ציור שמן מתאר חיזיון של יעקב נאבק במלאך, "ישו הצהוב" ו"ישו הירוק" שעוסקים במצב היפותטי בו נצלב ישו בסוף המאה 19.

סלבדור דאלי

סלבדור דאלי, (1989-1904), נמנה עם הציירים הסוריאליסטים- אחד מחשובי המאה ה20. דאלי נודע בשל יצירותיו הבלתי שגרתיות בהן מככב ממד של חלום ודמיון שלקוחים כמקור השראה מאמני הרנסנאס, כך שיש לציין שאופיו התיאטרלי נתן את אותותיו בתחומי אמנות נוספים במאה העשרים ויש לו לא מעט יצירות ידועות ביניהם "התמדתו של הזיכרון", "רוחו של ורמיר מדלפט אשר ניתן להשתמש בה כשולחן", "ברבורים משתקפים בפילים", "שעון החול" ועוד רבים אחרים.

 

ציורי שמן על קנבס

ציור עם שמן הנו מומחיות שדורשת התמקצעות לצד הבנה. ראשית כל יש להכין את המצע עליו עומדים לצייר, כאשר יש לקחת בחשבון שלא כל מצע יימצא כאידאלי. עבור ציורי שמן יש שני מצעים עיקריים. הראשון הנו בד פשתן ואילו השני הנו מצע קנבס- כאשר על שניהם להיות מתוחים על פני מסגרת, (לרוב מסגרת עץ), או לחלופין על לוח מעץ לבוד. לאחר שהמצע מוכן יש לכסות אותו עם חומר יסוד בצבע לבן העונה לשם ג'סו וזאת על מנת למנוע בידוד בין הצבע למצע, כך שיימנע מצב של ספיגת הצבע ואילו הצבעים יהיו יותר בוהקים וחיים. ניתן למצוא כמה סוגים שעונים על המטרה, כאשר חלק מצבעי הבסיס מגיעים על בסיס פשתן משולבים עם פיגמנט בצבע לבן והחלק השני מבוססים על צבע אקרילי על בסיס מים.

שלב אחר שלב

לאחר שבוחרים במצע ובסוג צבע הבסיס, יש למרוח אותו ע"י מברשת עבה ושטוחה כמה פעמיים, (לרוב מומלץ שלוש פעמים), כאשר כל שיכבה מנוגדת לכיוון בו נצבעה השכבה הקודמת וזאת על מנת ליצור מצע הרמוני. כמו כן מי שמקפיד על איכות לא ידלג על שלב שיוף עם נייר עדין של כל שכבת בסיס. מנקודה זו יש לבחור באיזו שיטה מעדיפים להתמקד כאשר ניתן לבחור בין טכניקת אלה פרימה לבין טכניקת השכבות השקופות. על מנת לבחור את השיטה הרצויה מומלץ להתנסות בכול אחת מהן בעת לימודי ציור. באופן כללי יש לציין שאין לעבוד עם שכבות צבע עבות, ועל כן יש להקפיד על שיטת השכבות כאשר יש להקפיד על שני דגשים. הראשון הוא שיש להמתין לייבוש מלא בין שכבה לשכבה והשני הוא שכל שיכבה תכיל יותר צבע מקודמתה. לאחר שהציור גמור, (לרוב מדובר על תהליך שאורך לא פחות משלושה שבועות), הציור יצופה בלכת ורניש שמהווה שכבת מגן חשובה מפני לחות ואף מעניקה מראה אחיד ומבריק לפני הציור.

איזה חומרים צריך

על מנת לפנות אל ציורי שמן על קנבס יש להיות מאורגנים עם כל החומרים הנחוצים וזאת על מנת לאפשר אופן יצירה הרמוני ורציף. אם כן למה יש לדאוג? יש לוודא שיש משטח קנבס, כמה סוגי מכחולים, ג'סו- חומר יסוד, מגוון צבעים רצויים וכמובן שגם טרפנטין, (כיוון שהצבעים מגיעים מאוד מרוכזים נהוג לדלל אותם עם טרפנטין שמכיל שרף של עץ האורן לצד שמנים נוספים). כמו כן גם יש טרפנטין מינרלי, אך הוא אינו עבור משטח הציור, אלא על מנת לנקות את המכחולים ואף כתמים לא רצויים ממשטח הציור. עוד חומרים שיש להשיג הם ורניש שמעניק דרגות ברק שונות ולבסוף גם יש חומרים משלימים כגון "קרם כפפה" שנועד להגן על הידיים מפני חומרי לא בריאותיים שמצויים בצבעים.

ציורי שמן על קנבס

 

גלריות בתל אביב

ת"א ידועה כעיר ארטיסטית ואמנותית, בעלת אווירה שמניעה יצירה ויודעת לתת לכך במה, ומכאן שיש לא מעט קהל שמבקש לצרוך לימודי אמנות וליהנות מיצירות ומהצד השני יש לא מעט אמנים שמבקשים לקבל במה. להלן נבחרת גלריות בתל אביב:

 

  • גלריית שורשים, (רח' הכיכר הבימה 2 ת"א), מציגה תערוכות של אמנים ידועים לצד אמנים שבתחילת דרכם. העבודות מוצעות למכירה והמקום מכיל פעילות אומנותית ענפה לאורך כל חודשי השנה.
  • גלריה 8art, (מעבר יבוק 8, ת"א), מדובר על סטודיו פעיל עבור אירועי תרבות עשירים שמשלבים תערוכות מתחלפות. החלל מרשים ומעניין, מינימליסטי ונקי. נועד על מנת לתת במה לאומנות העכשווית.
  • גלריית גבו, (רח' הכיכר הבימה 2 ת"א), הוקמה ע"י יוחנן הרסון ומרלל פרר כקונספט בו נחשפות מגמות אומנותיות לקהלים חדשים. מדובר על אכסניה שמהווה מוקד עבור תערוכות מתחלפות לצד מקום בו נערכים מפגשים וסדנאות יצירה.
  • גלריית זהזהזה, (האנגר 12, נמל ת"א הישן), גלריה לאדריכלות ואמנות, מציגה תערוכות מקומיות ועולמיות, לצד עריכת סדנאות והרצאות, ימי עיון והקרנת סרטים בתחום.
  • גלריית הקיבוץ, (רח' דב הוז, ת"א), הוקמה לאחר ששת הימים ע"י התנועה הקיבוצית- ושמה מעיד על מחויבותה לאמנות שנוצרת ואף מוצגת בקיבוצים.
  • גלריית דולינגר, (פרישמן 18, ת"א), הגלריה מהווה חלל תצוגה של מיטב האמנים העכשוויים.
  • גלריית אלון שגב, (רוטשילד 6, ת"א), משלבת באופן מופלא בין יצירות של אמנים מוכרים לבין יצירות מרתקות של אמנים שנמצאים בתחילת דרכם.
  • גלריה עשרים וארבע, (רח' גורדון 28, ת"א), מהווה אולם תצוגה עבור אומנות עכשווית.
  • גלריית משרד בת"א, (רח' שלמה המלך1, ת"א), הגלריה מהווה אולם תצוגה עבור אמנות בין תחומית, כאשר הגלריה הינה חלק מעמותה ועל כן אין שיקולים מסחריים ומכאן שיש שיתוף פעולה בין האמן לאוצרת. מומלץ להתייחס למבנה שגם הוא מרשים ומייצר דיאלוג מרתק.
  • גלריה גורדון, (בן יהודה 95 ת"א), נוסדה בשנת 1966, בשנת 1969 גדלה והוסיפה אגף ובשנת 19880 עברה לרח' בן יהודה. עד היום הוצגו בה יותר מ40 תערוכות אמנות שונות.
  • גלריה רוזנפלד, {(דיזינגוף 147, ת"א), מציגה אמנים בינלאומיים ולא בהכרח מוכרים מכל רחבי העולם- הוקמה עוד בשנת 1952.
  • גלריית אנגל, (רח' גורדון 26 , ת"א), גלריית תצוגה עבור אמנות עכשווית.
  • גלריית גבעון, (גורדון 35, ת"א), ממוקדת עבור אמנות מודרנית.
  • גלריה 33, (יהודה הלוי 33, ת"א), הוקמה ב2004 עבור אמנים מחו"ל לצד אמנים מקומיים, כאשר המוטו הוא אמנות ללא פשרות- נטולת פוליטיקה או גימיקים עבור חווית אמנות טהורה, מתוך שאיפה לתת במה אובייקטיבית.
  • גלריית בינט, (פרישמן 15, ת"א), מייצגת שלל אמנים ישראלים- קיימת עוד משנת 1962.
  • בית האמנים, (אלחריזי9, ת"א), מדובר על גלריה עירונית שכוללת כ6 גלריות נפרדות שכולן מיועדות עבור אמנות עכשווית. עוד במקום סדנאות בתחומי הציור וההדפס.

תערוכה במכללת ביטוי:

תערוכה במכללת ביטוי  תערוכה במכללת ביטוי 

 

ציור כחלק בלתי נפרד מאמנות

ציור כחלק בלתי נפרד מאמנות

אם אתם רוצים לטפח את החוש היצירתי והאומנותי של הבן שלכם, יש כמה דברים שאתם יכולים לעשות. מעבר לכך שכדאי לדבר איתו על הדברים, מומלץ גם לדרבן אותו לעסוק בתחומים השונים של האמנות, כי אמנות זו עולם ומלואו. חשוב להבין שאומנם זה נכון שצריך כשרון כדי להיות אומן מצליח, אך מעבר לכישרון יש גם כמה דברים שצריך ללמוד לעומק, והאמת היא, שציור זה בהחלט חלק ממה שצריך להשקיע בו. אין ויכוח על כך שיש ציירים טובים יותר מאחרים וחלק ממה שהופך אותם ליותר טובים זו הראיה המיוחדת שלהם, אך לא בכך די. כלומר, לימודי ציור כחלק בלתי נפרד מאמנות זו אכן בחירה נכונה, כי בסופו של דבר ציור יכול לפתח הרבה מאוד צדדים אצל הבן שלכם.

למי מתאים לעסוק בציור?

חשוב להבין שלמרות האמירה כי יש להתייחס אל לימודי ציור כחלק בלתי נפרד מאמנות, לא כל מי שלומד ציור יעסוק בכך בסופו של דבר בחייו. מעבר לכך שלא קל להתפרנס מאומנות בימינו, יש גם אנשים שאומנם הם מאוד מוכשרים בציור אך לכל אחד מאיתנו יש מספר כישרונות. לכן ההורים ששולחים את הילדים שלהם ללמוד אמנות ציור או את שניהם, לא צריכים לצפות שמייד הילד יחליט להתעסק בכל ימיי חייו רק בציור ואומנות. מה שכן, כל מי שלמד בעבר ציור וטכניקות שונות של עבודה יודע היטב איך להחזיק עפרון או צבעים אחרים ויודע איך ליצור צורות בסיסיות. זה חשוב ביותר כי זה משפיע גם על הראיה המרחבית, ולכן, אם מדובר על ההתפתחות של הילד שלכם, הרי שכדאי יהיה להשקיע בנושא הזה לא מעט.

איפה כדאי ללמוד ציור ואמנות

בין אם הילד שלכם עדיין מאוד צעיר ובין אם הוא כבר לא לגמרי ילד, יש היגיון בבחירת המקום הטוב ביותר ללימודי הציור. ההיגיון אומר שאם כבר עושים משהו, אז כדאי לעשות אותו עד הסוף, ולכן אתם צריכים לבדוק בקפידה לאיזה בית ספר לאומנות ולציור אתם שולחים אותו. הרעיון הוא שמצד אחד הבן שלכם יוכל לקבל כלים מאוד ברורים ומוגדים לציור ואומנות, אך מצד שני, אין ספק שבשני התחומים האלה היצירתיות היא אחד מהדברים החשובים ביותר. לכן כדאי לא לוותר על הנושא הזה וכדאי כן לבחור בית ספר שבו הכול נלמד בצורה מקצועית. רק כך תוכלו להיות בטוחים שהבן שלכם אכן יקבל את הטוב ביותר ושאכן הלימודים האלה יהיו טובים לו לעתיד. במידה ומדובר על ילד גדול יותר יכול להיות שכדאי לבחור לו בית ספר שחלק מהלימודים בו הם הכנת תיק עבודות, כי כל אדם שרוצה לעסוק באומנות צריך גם תיק עבודות מרשים. בהחלט ניתן לומר שיש קשר הדוק בין לימודי ציור ובין לימודי אמנות וכדאי לשלב בין השניים.

לימודי אמנות וציור

צור קשר עם מכללת ביטוי

חדשות ועדכונים

קורס נוביצקי יפתח ביום שלישי ה25/4/17

שמחים להודיע שמחזור אוקטובר 2017  של תרפיה באמנות יהיה בחסות אוניברסיטת בר אילן

במכללה קיימת קליניקה של מרכז טיפולי אימוני לילדים ,נוער ומבוגרים בתרפיה באמנות ובשיטת נוביצקי